Send os en Email K@Danskfirmaprofil.dk

Ring til os 28256028

Åbent fra 10-16 Man-Fre

TOWS analyse

| Dansk Firmaprofil > Markedsføring > salgspsykologi > TOWS analyse

TOWS analysen er et værktøj som bruges til at lave, sammenligne og vælge ens strategi. Der er ligheder mellem SWOT analysen og TOWS analysen selvom de ikke er ens!

Mange bruger SWOT analysen i starten af planlægningsprocessen og TOWS analysen når man beslutter sig hvilke veje man skal gå.

Styrker og svagheder er interne faktorer og muligheder og trusler er eksterne faktorer. Det er her vores fire potentielle strategier henter deres betydning. De fire TOWS-strategier er styrke / mulighed (SO), svaghed / mulighed (WO), styrke / trussel (ST) og svaghed / trussel (WT).

 

De 4 TOWS-strategier

 

Styrke / mulighed (SO).

 

 Her vil du bruge dine interne styrker til at udnytte externe mulighederne.

 

Svaghed / mulighed (WO).

 

WO handler om at du finder muligheder, der overgå dine svagheder og derefter drager fordel af mulighederne. Så du mindsker svagheder for at udnytte mulighederne.

 

Styrke / trussel (ST).

 

I ST vil man udnytte styrker til at overvinde eventuelle trusler der kunne forekomme. 

En virksomhed med stærk økonomiske kapacitet og omkostningsreducerende færdigheder kan sænke sine priser for at konkurrere.

 

Svaghed / trussel (WT).

 

Med WT-strategier (WT) -strategier forsøger man at minimere eventuelle svagheder for at undgå en mulig trussel.

 

Andre anvendelser til TOWS analysen

 

SWOT og TOWS finder anvendelse i næsten enhver planlægningsproces. Udover digital marketing planlægning kan du bruge dem til:

 

  • Karriere udviklingsplanlægning
  • Forretningsstrategi
  • Uddannelses / færdigheds strategi
  • Produkt / projektplanlægning
  • Planlægning af website om design

De generelle retningslinjer og anbefalinger til brug af TOWS analysen. Det er simpelt at lave analysen, men vanskelig at udføre:

  • virksomheden bør undgå trusler,
  • virksomheden bør udnytte mulighederne
  • virksomheden bør styrke sine svagheder,
  • Virksomheden bør basere vigtige aktiviteter på dens styrker.

Vi håber at vores guide hjælper dig til bedre at forstå hvordan du skal bruge TOWS analysen.