Send os en Email K@Danskfirmaprofil.dk

Ring til os 28256028

Åbent fra 10-16 Man-Fre

SMUK modellen

Dansk Firmaprofil > Teorier > SMUK modellen

SMUK modellen hjælper virksomheder med at vælge og vurdere deres målgrupper gennem segmentering. I SMUK modellen vurderes de forskellige segmenter som udvælges gennem segmentering, for at se hvilke segmenter som er attraktive og brugbare for præcis deres virksomhed. SMUK modellen kaldes også for en SMOK model i enkelte afsætningsbøger i HHX og andre handelsskole uddannelsesbøger. 

Smuk modellen

SMUK er en samling af: 

S: Størrelse og vækst

I størrelse og vækst vurdere virksomheden:

 

  • Købekraften
  • Fremtidig vækst i segmentet

 

M: Muligheder for bearbejdning 

I muligheder for bearbejdning vil virksomheden analysere:

 

  • Påvirkelse af segmentet
  • Undersøge distributionskanaler
  • Brug af medier

 

U: Udgifter ved bearbejdning

 

I udgifter ved bearbejdning vurdere virksomheden om det kan betale sig at fokusere på det specifikke segment :

 

  • Bearbejdningsmuligheder 
  • Kan dit segment betale sig at fokusere på?

 

K: Konkurrencesituationen i segmentet

 

I konkurrencesituationen i segmentet vurdere virksomheden:

 

 

Måder som modellen kan bruges 


SMUK modellen vil fx kunne blive brugt i følgende sammenhæng:

 

  • Vurdere virksomheden målgruppe
  • Udvælge én eller flere målgrupper for virksomheden

 

Når de fire elementer i modellen bliver gennemgået for hvert segment, disse skal sammenlignes og dermed vil man kunne vurdere hvilke af målgrupperne, der er mest attraktive for præcis deres virksomhed. Det er vigtigt at huske på, at en virksomhed godt kan satse på flere forskellige målgrupper Den korrekte målgruppe vil blive fundet, som virksomheden nu kan lægge en strategi ud fra, gennem analyser af denne målgruppes købsadfærd og købsprocesser, kan du nu vurderet, hvordan du skal komme i kontakt med præcis din målgruppe.