Alle ambitiøse hjemmesider har brug for SEO, men det kan dog foregå på lidt forskellige måder. Hvis du ønsker SEO til en affiliateside, så bør du have nogle særlige fokuspunkter, som vi vil se nærmere på her.
Indholdsfortegnelse
Hvad er en affiliateside?
En affiliateside er en hjemmeside, der ikke selv sælger et produkt, men som er affilieret med en anden forretning, der tilbyder produktet eller ydelsen.
Som affiliate er du altså mellemled, og det kan der være rigtigt stort potentiale i. Mange forretninger er nemlig villige til at udbetale fornuftige procenter af deres salg, hvis du kan hjælpe dem med at få flere af slagsen.
Der er både små og store affiliatesider på markedet. De mest succesfulde af slagsen kan snildt tjene millioner, hvis de er i den rigtige branche, og hvis de formår at bringe værdi til markedet.
Kan affiliate være en reel forretning?
Det kan det helt bestemt. Inden for nogle brancher er der så stort potentiale i at være affiliate – for eksempel hvis der er mange store udbydere, men få informationer på markedet. Det er dog vigtigt at skelne mellem små affiliatesider, som typisk er hobbyprojekter, og store affiliatesider der kan være en forretning på niveau med en webshop eller endda endnu større. Det afhænger alt sammen af ambitionsniveauet og kapaciteten. Affiliatesider holder stadig fokus på at sælge – salget foregår blot via en anden kilde.
Eksempel på pro affiliate marketing
Lad os tage eksempel i pakkebranchen. Mange mennesker har brug for at købe og sælge pakker. Og her er det nødvendigt at vide, hvor den nærmeste pakkeshop ligger. Hvis du fx leder efter en Bring pakkeshop, så går du formentligt ind i Google og søger. Derefter dukker resultaterne op, og enkelte hjemmesider kan give dig de informationer, du søger. Måske bliver du sendt videre til Bring, så du kan købe pakkelabel, og det vil i så fald give affiliatesiden en procentdel af købet.
Fokus på enten indhold eller funktioner
Det vigtigste, når det gælder affiliatesider, er uden tvivl indholdet. Det kan blandt andet være i form af tekst- eller videoindhold, som giver den besøgende vigtige informationer. Men det kan også være en vigtig funktion.
For Google er det ekstremt vigtigt, at hjemmesider bringer værdi. Og hvis der er tegn på, at din hjemmeside har unikt og brugbart indhold, så får du også høje rangeringer.
Derfor bør størstedelen af din investering som affiliate marketer gå på dit eget indhold, så du har noget unikt at tilbyde – noget, der er bedre end hvad konkurrenterne tilbyder.
Links er altid vigtigt
Links er nok det næstvigtigste. Vi kommer aldrig uden om links, når vi snakker om SEO. Heller ikke når det gælder SEO til affiliatesider.
Det har nemlig en kæmpe effekt, når du får nye links – især hvis de kommer fra gode sider. Lige så snart din affiliateside har solidt indhold på plads, er det altså tid til at bygge links fra relevante kilder. Her kan man enten fokusere på kvalitet eller kvantitet. Vi anbefaler umiddelbart at anbefale på kvalitet først, og senere på kvantitet. Hvis du har brug for hjælp til SEO eller linkbuilding, så kontakt os i dag – vi hjælper gerne seriøse affiliateprojekter.