Hvad tænker du på, når du ser ordet “SEO”? Hvor fokuserer du al din energi, når du forsøger at forbedre SEO ranking af dit websted?
De fleste fokuserer en stor del af deres tid på “søgeord” og ikke meget andet.
Men hvis du har arbejdet flittigt med søgeordsoptimering, men stadig ikke får de ønskede resultater, skal du muligvis overveje andre faktorer, der påvirker SEO-rankingen.
Søgemaskinealgoritmer vurderer ikke kun relevansen af dine søgeord på sider og i meta dataene i forhold til en brugers søgeord, men de vurderer også oplysninger som den varighed, besøgende forbliver på dit websted, afvisningsprocent, brudte links, sider set, indgående og udgående links osv.
At få brugere til at forblive på dit websted og interagere med dit indhold kan øge dit websites placering, og det kan du gøre ved at forbedre brugeroplevelsen og brugervenligheden af dit websted.
Brug af søgeord for at få besøgende til at klikke på dit websted er kun halvdelen af historien.
I denne artikel vil jeg se på de forskellige aspekter af brugervenlighed på webstedet, der påvirker webstedsrangering, hvordan man forbedrer SEO rankings ved at forbedre hjemmesidens brugervenlighed og hvad man skal gøre, når der synes at være konflikt mellem brugervenlighed og SEO “i bedste praksis”.
- Effektivitet: Kan brugerne nå deres mål, når de lander på din hjemmeside? F.eks. kan de finde de oplysninger, de har brug for, bestille de produkter, de ønsker, eller kontakte firmaet for kundeservice? . Ud over at kunne nå et mål, hvor hurtigt kan en bruger fuldføre en opgave? Hvis besøgende ikke kan finde det de kom for, nemt, hurtigt og problemfrit, er de mere tilbøjelige til at navigere væk til en ny hjemmeside. Hvis de besøgende bruger kort tid på din hjemmeside, kan det have en negativ indvirkning på SEO-rankingen.
- Brugervenlighed: Kan brugerne lære at navigere din hjemmeside hurtigt? Er der call-to-action, der kan klikes konsekvent, så besøgende ved, hvordan man interagerer? Når besøgende bruger for meget tid på at finde ud af, hvordan man bruger dit websted, bruger de sjældent dine oplysninger eller ser på dine produkter. Plus, når de ikke kan finde det, de har brug for, er det sandsynligt, at de vil blive frustreret, navigere væk og aldrig kommer tilbage.
- Genkendelse: Kan brugere genfinde din hjemmeside næste gang de går på en søgemaskine? Gentagende trafik kan hjælpe dig med at få et Google Ranking-boost. Besøgende kan finde din hjemmeside og derefter navigere væk af en række grunde. De kan huske det senere og forsøge at søge efter det igen. Er søgeordet forbundet med den pågældende søgning mindeværdige nok, så de kan finde dit websted igen?
- Fejlforebyggelse: Visse fejl på en hjemmeside kan påvirke ikke kun brugeroplevelsen, men også SEO-rangering. f.eks. En 404 side ikke fundet fejl, et link, der siger en ting, men viser noget andet eller et ødelagt link, som ikke længere er gyldigt.
- Relevans: Google ønsker at være relevant, og dets mål er at give den mest relevante hjemmeside til den indtastede søgning. Glem algoritmerne og følg forbrugeradfærd. Hvis vi ser efter tendenser, bemærker vi, at forbrugerne nu er mere tiltrukket af korte videoer og billeder, og ikke brug fra klumpet tekst. Giv forbrugeren det, de ønsker, og lad søgemaskinerne gøre deres arbejde.
- Søgeordsforskning: SEO handler ikke længere om at vælge bestemte søgeord, men handler om afklarende hensigt. Mærker skal sikre, at deres onlineindhold er baseret på hensigt og hvad brugere vil finde, når de søger efter dit mærke. Markedsføring på tværs af sociale medier vil blive vigtigere i 2017 og vil påvirke SEO’s rentabilitet
- Hastighed: I 2017 vil hjemmeside-hastighed spille en endnu større rolle i SEO, men på forskellige måder end før. Flytning til https: // og andre tekniske ændringer kan føre til problemer på din server som alt for mange omdirigeringer, 404’ers eller forældreløse sider, hvilket nedsætter hele webstedets hastighed og dræber brugervenlighed. At sørge for, at webstedet fungerer 100% efter at have foretaget sådanne ændringer, skal have høj prioritet.