Send os en Email K@Danskfirmaprofil.dk

Ring til os 28256028

Åbent fra 10-16 Man-Fre

Marketingmix, parametermix, de 4 p’er

| Dansk Firmaprofil > Markedsføring > Marketingmix, parametermix, de 4 p’er

Hvad er marketing mix, de 4 p’er, parametermix?

kært barn har mange navne

Marketing Mix er en grundmodel i markedsføring, normalt henviser man til E.Jerome McCarthy’s 4-ps klassificering for at udvikle en marketings strategi

Hvad er inkluderet i modellen?
McCarthy’s de 4 p’er indeholder produkt, pris, placering og promotion

Hvad er formålet med McCarthys metode ?:
McCarthy’s metoder tvinger marketingmedarbejderen til hovedsageligt at fokusere på kunden, som de håber at nå ud med deres annoncer. 4-ps hjælper virksomheden med strategiske beslutninger ved lancering af nye produkter.

Parametermix i detaljer

Produkt:

refererer til de varer eller tjenester, der er designet til at opfylde kundernes behov og krav.
De professionelle markedsførers spørgsmål er ofte: Hvad gør vores produkt bedre fra konkurrenterne? Produktafgørelser omfatter “kvalitet, funktioner, fordele, stil, design, branding, emballering, service, garantier, livscykluser, investeringer og afkast”.

Pris:

Fokus på salgsprisen på produktet og viser hvad kunderne er villige til at betale for varer. Pris henviser også til “listepriser, rabatpriser, specialtilbudspriser, kreditbetaling eller kreditvilkår”. Det omfatter de samlede omkostninger ved køb af kunder og involverer både materielle og psykologiske omkostninger som tid og kræfter.

Placering:

henviser til den fysiske placering, hvor en virksomhed driver forretning eller distributionskanalerne, der bruges til at nå markeder.
Fremme: henviser til marketingkampagner. Salgsfremmende aktiviteter omfatter salgsfremmende foranstaltninger, personlig salg, reklame og PR. Det tildelte budget spiller en stor rolle i forfremmelsen. At finde de bedste medier til at kommunikere beskeden er en af ​​de vigtigste faktorer i forfremmelse.

Promotion:

henviser til marketingkampagner. Salgsfremmende aktiviteter omfatter salgsfremmende foranstaltninger, personlig salg, reklame og PR. Det tildelte budget spiller en stor rolle i forfremmelsen. At finde de bedste medier til at markedsføre sig på er en af de vigtigste faktor i forfremmelse

Her er et eksempel hvor vi bruger parametre mix til at sammenligne Toyota og Ferrari

Toyota

Produkt:

Toyota har forskellige produkter fra biler til garantier. Virksomheden har 43 bilmodeller, der er opdelt i kategorier: Toyota Personbiler, Vans, Hybrider, Toyota Sports Coupe. Toyota sælger også bildele, finansielle tjenesteydelser, bil tjenester, vej hjælp og endda marine og bioteknologi.

Pris:

Toyota’s prisstrategi er baseret på en konkurrence, efterspørgsel, segment og geografi. Priser på konkurrenter og ændring i markedsforhold påvirker Toyotas salgspriser. Prisen på en bil er
Forskellig afhængig af model og ekstra muligheder. Deres vigtigste punkt er at få overskud ved at tillade betalinger i kredit til lav interesse for deres kunder. Toyota forsøger at opretholde kvalitet og overkommelige priser på deres produkter.

Sted:

Fordeling af produkter er over hele verden for at nå så mange kunder som muligt. De bruger såvel forhandlere som forhandlere. Toyota har mange udstillingscentre, showrooms og specielle arrangementer. De har 170 distributører over hele verden. Virksomheden er afhængig af forhandler til at sælge deres produkter til kunder.

Promotion:

Toyota bruger utallige reklamemetoder, der starter ved aviser, billboards, tv, sociale medier, radio, flyers og slutter ved reklame gennem PR. Program som Toyota Together Green hjælper miljøinitiativer fx. reducere udledningen af ​​drivhusgasser. Virksomheden donerede mange til ofre for flere katastrofer. De sponsorerer forskellige sports-, musik- og motorshows.

Ferrari

Produkt:

Ferrari fremstiller højtydende og dyre biler. Selskabet fokuserer på sportsvogne, men producerer også høje priser på vejbiler.

Pris:

Ferrari biler er dyre, derfor er deres målgruppe meget smal. Virksomheden er rettet mod et segment af mennesker, der er villige til at betale høj pris for varerne. Priserne starter omkring $ 170.000 US.

Sted:

Ferrari forhandlere er placeret over hele verden. Virksomheden har mere end 52 forhandlere. Ferrari har også deres online butik, hvor kunden kan bestille et køretøj.

Promotion:

Ferrari er et eksklusivt mærke, derfor er salgsstrategierne fokuseret på nichesegmentet. Den store rolle i deres forfremmelse spiller inddragelse i Formel 1, som hjalp med at tage mærket over hele verden. De har en app til mobiltelefoner kaldet SF All Access, tøjlinje, ure, parfume og sko til mænd, kvinder og børn. Ferrari har en Ferrari ejer klub, hvor ejere kan dele deres tanker om deres biler og livsstil. Virksomheden har endda en branded theme park Ferrari World med verdens hurtigste rutsjebane i Abu Dhabi.

Konklusion

Marketing mix hjælper os med at forstå virksomhedens sted på markedet og definere strategierne. Vi kan bruge dette værktøj i alle former for industrier. Som vi kan se ovenfor, har Toyota og Ferrari forskellige målgrupper, distributionsveje og salgsstrategier. Modellen er dog stadig præcis i begge tilfælde. Toyota’s målgruppe er den gennemsnitlige borger ved at tilbyde biler til overkommelig pris og kvalitet. Ferrari har ramt en niche målgruppe med velhavende mennesker. Toyota fokuserer desuden på at reklamere på de almindelige nyheds medier, mens Ferrari bruger eksklusive klubber eller spiller en stor rolle i Formel 1.

Læs også om Maslows behovspyramide

 

Tak fordi du læste med om, marketing mix, de 4 p’er, parametermix

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *