Indholdsfortegnelse
Hvad er markedsføring?
Vi alle sammen lader os påvirke af markedsføring, selvom de færreste er glade for at indrømme det.
Du kender det med at du sidder der hjemme med med en tablet eller en tilbudsavis og leder efter en bestemt vare til en god pris.
I din søgen efter det bedste tilbud opdager du måske et helt andet produkt som du har set i en reklame på Facebook, i tv’et eller måske noget som din ven har, som fanger din interesse.
Markedsføring er ikke bare de traditionelle metoder som reklamer i aviser, blade, på nettet og radio og tv. Markedsføring er en i realiteten det som virksomhederne gør for at få kunderne til at købe mere.
Udtrykket ” at man skal bruge penge for at tjene penge ” et meget brugt begreb indenfor markedføring.
Mærkevarer
Mange tror at en mærkevare er et eksklusivt produkt som måske er dyrt eller sjældent.
En mærkevarer er i virkeligheden alle produkter som har et mærke (et brand)
En mærkevare er en vare som sælges:
- I samme kvalitet
- I standardemballage
- Med samme navn og logo
Handelsmærker – private labels
- mærkevarer der kun sælges i en kæde
Præferencer
At kunderne foretrækker noget
- Et marked hvor kunderne ingen præference har for et bestemt produkt kaldes et homogent marked.
- Hvis kunder har præference for et bestemt produkt kaldes det for et heterogent marked.
Find dine USP’er
En USP er den unikke grund, dine kunder køber hos dig og ikke dine konkurrenter – det er det, der gør din virksomhed skiller sig ud fra mængden. Det er vigtigt at definere, hvad du gør anderledes og være i stand til at formidle det til potentielle kunder. Dette afspejler normalt din særlige viden eller færdigheder.
Din USP kan have et nyt eller unikt tilbud eller yde enestående service. Begynd at udvikle din USP ved at besvare følgende spørgsmål:
- Hvad elsker du mest om dine produkter og tjenester?
- Hvilke særlige færdigheder eller viden har du?
- Hvad får dine kunder til at komme til dig i stedet for dine konkurrenter?
- Hvad nyder dine kunder ved at købe dine produkter eller tjenester?
- Hvilke aspekter fremhæver du når du beskriver din forretning til fremmede?
Find din målgruppe
At forsøge at markedsføre dit produkt eller service til alle kan være dyrt og ineffektivt. Gruppering eller segmentering af dine potentielle kunder baseret på bestemte egenskaber vil bidrage til at fokusere din marketingindsats.
Generelt er segmentering baseret på faktorer som:
- Geografi – placering
- Demografi – alder, køn, uddannelsesniveau, indkomst, erhverv
- Adfærd – loyalitet, holdning, beredvillighed til at købe, brugsrater
- Livsstil – social klasse, personlighed, personlige værdier.
- Dit målmarked skal have et behov for dit produkt eller din service og være villig til at betale for dit tilbud.