Send os en Email K@Danskfirmaprofil.dk

Ring til os 28256028

Åbent fra 10-16 Man-Fre

Købsadfærd

Dansk Firmaprofil > Iværksætter tips > Købsadfærd

Nøglen til en succesfuld marketings kampagne ligger i at forstå kundens købsadfærd.

At markedsføre sit produkt til et publikum, som du ikke rigtig forstår, vil ikke få dig langt. Den eneste måde at du vil nå ud og forbinde med en kunde er ved at forstå dine kunders købsadfærd og købemotiver.

Hvorfor vælger kunderne at købe?

Vi baserer alle vores købsbeslutninger på to hovedformer: rationel og følelsesmæssig

Købsadfærden beskrives ud fra:

  • Købevaner
  • Købsroller
  • Købstyper
  • Beslutningsprocessen

Købevaner

  • Hvor købes varen? I hvilken forretning?
  • Hvornår på dagen/ugen/måneden købes varen normalt?
  • Hvor meget købes der ind? (antal, vægt)
  • Hvilket mærke købes der af den udvalgte vare?

Købsroller

Flere personer indgår i et køb, de personer kan havde deres egen købsroller i den enkelte købsprocess

købsroller opdeles i 5 kategorier

  • Disponent – Den person, der teknisk gennemfører købet ved at bestille og betale for varen.
  • Konsument – Den person som bruger produktet.
  • Influent -En person, der har indflydelse på beslutningen op til købet – fx en Youtube video.
  • Initativtager  –  En person som tager initiativet til at købe.
  • Beslutningstageren – En person som tager beslutningen hvilken vare og mængde.

Købstyper

Købstyper opdeles i 3 hovedgrupper :

Overvejelseskøb

Det er når du køber et nyt produkt som har interesse og betydning du vil bruge lang tid på at overveje om tilbudet er det korrekte tilbud for dig, ofte en dyrere var der købes sjældent. Du har muligvis aldrig købt produktet, eller er blevet ændret siden du købte produktet.

Det kan være produkter som F.eks. et fjernsyn, hus, bil eller en rejse.

Du vil måske prøve at finde informationer i blade, trustpilot, pricerunner eller spørge en ven eller familiemedlem, før du køber produktet.

Vanekøb

De fleste ting som købes er vanekøb som f.eks. Mælk, Brød, vaskepulver eller måske et togkort, det er ofte de samme mærker du køber. Købsprocessen for disse produkter er kort og næsten uden overvejelser.

Impulskøb

Ofte bliver du påvirket af reklamer uden at tænke over det, gode tilbud eller har måske bare lyst til at prøve noget nyt. Altså spontane køb, som er foretaget uden overvejelser, du kender det sikkert når du står i din lokale kiosk og køber en skildpadde chokolade som ligger ved disken.

 

Beslutningsprocessen

Før du køber gør du dig nogen overvejelser. Disse overvejelser afhænger af hvad du vil købe.

Med dagligvare er det ofte vane eller impulskøb men skal man købe dyre udvalgsvare skal man igennem en købsbeslutningsproces som er i disse trin

  1. Problemerkendelsen
  2. Søgning af information
  3. Vurdering
  4. Købsbeslutning
  5. Efterkøbsadfærd

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *