Send os en Email K@Danskfirmaprofil.dk

Ring til os 28256028

Åbent fra 10-16 Man-Fre

Direct mails

| Dansk Firmaprofil > Markedsføring > salgspsykologi > Direct mails

Hvad er direct mails?

 

Direct mails er markedsføring til e-mail-baserede kampagner, hvor reklamer sendes til en liste over modtagere. Beskederne, der kan være tekst, HTML eller rich media, ligner web baserede reklamere mere end typiske emails.

 

En række elementer gør direct mails anderledes end spam eller andre mindre sofistikerede e-mail-kampagner. For eksempel kan afsenderen bruge kundesegmentering teknikker for at sikre, at beskeden er passende for præcis den gruppe, den er sendt til, og bruge personalisering teknikker, så modtageren bliver adresseret som person.

 

Start med en god emnelinje

Personalisere den med indsættelse af navn i din direct mail.

 

Skab værdi. Skubber du kun dit kedelige salgsbudskab i emnelinjen, forventer dine

nyhedsbrevsmodtagere også kun salg. Det vil sige, du ikke bliver andet end et produkt for dem. Tænk på, hvordan du kan skabe værdi allerede i emnelinjen. Det skal naturligvis bakkes op af indholdet.

 

Skriv en emnelinje, der lokker – Vær kreativ i dine formuleringer, så du vækker brugernes nysgerrighed, og de forhåbentlig åbner dit nyhedsbrev.

 

Husk at lave en god preheader

Pre-headeren er den lille tekst øverst i mailen, som i mange e-mails (især på mobile enheder), vises efter emnelinjen. 

 

Det vil sige, at du har en ekstra mulighed for at få brugeren til at åbne dit nyhedsbrev. Brug den derfor til at uddybe din emnelinje nærmere og skriv aldrig det samme som i emnelinjen.

 

Husk maksimalt ét primært budskab

Du kan sagtens alligevel sende et nyhedsbrev ud med kun ét budskab i ét element. Alternativt kan du understøtte dit primære budskab med sekundære elementer eller understøttende budskaber.

 

Lav klare call-to-actions med tydelige links og knapper

Det kan være i form af et link eller en knap med en skarp formuleret tekst, der fører til en relevant og relateret side på din hjemmeside. Brugeren skal aldrig være i tvivl om, hvor han eller hun skal klikke for at tage det næste skridt.

 

Foruden et fokus på call-to-actions bør du sikre, at alle dine billeder er opsat med links, så de er klikbare og linker til noget relevant på dit website. Herudover bør billedernes alt-tekster udfyldes med en god og beskrivende beskrivelse. 

 

Mange nyhedsbreve vises nemlig i indbakken uden billeder før modtageren aktivt accepterer, at billederne vises. Her vil en god, indbydende og troværdig beskrivelse af billederne medvirke til, at brugernes ønsker om at se billederne.

 

What’s in it for me?

Tænk på 80/20 reglen

Skab værdier for dine nyhedsbrevsmodtagere 80% af tiden, mens du skal bruge de resterende 20% på at sælge.

 

Du kan bl.a. skabe værdi gennem konkrete tips, dybdegående guides, påmindelser, viden, services, e-bøger, video, events og meget mere.

 

Leg med kommunikationen og gøre den mere personlig med formuleringer som, ”Ja tak, jeg vil gerne blive klogere – send mig guiden straks”.

 

Landingpage der er lavet til dit budskab

 

Når du udsender nyhedsbrevet, vil du gerne have brugeren til at åbne nyhedsbrevet og klikke ind på dit website. Her kan du nemlig påvirke modtageren i langt højere grad.

 

Derfor er det også vigtigt at tænke ud over det indhold, som du skaber i selve nyhedsbrevet.Tænk på, hvordan du kan lave indhold i dit nyhedsbrev, som du kan uddybe på en relevant landingpage på din hjemmeside.

 

Det kan eksempelvis være en guide, hvor du i nyhedsbrevet vækker interesse for guiden, som kan fås i den fulde version på dit website.

 

Del tekster op

 

Når du skriver tekster til dine nyhedsbreve, har du typisk meget, du gerne vil fortælle. Men selv de bedste intentioner kan drukne i et langt tekstafsnit. 

 

Så husk derfor at:

 

– Del teksten op

 

– Skriv korte sætninger og afsnit

 

– Bryde med ekstra linjeafstande og overskrifter.

 

Sælg mere med storytelling

Et godt nyhedsbrev indeholder ofte en god historie. Du kan sagtens udsende gode nyhedsbreve med stærke knaldtilbud, men et knaldtilbud fortalt via god storytelling er langt mere effektivt, da du også appellerer til personen bag skærmen.

 

Ofte skrives nyhedsbrevet i et kedeligt ”marketingsprog”. Det er upersonligt, sjældent spændende at læse og det skaber ikke en forbindelse mellem dit budskab og modtageren. Det kan du dog gøre gennem storytelling.

 

Det kan eksempelvis være facts og budskaber, som modtagerne kan relatere til. Det kan også være en mere skæv kommunikation eller bare en relevant historie, der perspektiverer til noget, som er oppe i tiden.

 

Skriv personligt

 

Langt de fleste virksomheder kan få mere succes med nyhedsbreve, hvis de gør det mere personligt. 

 

Det kan fx. være ved at skrive ”jeg” i teksten, sætte en person på som afsender af mailen, personalisere indholdet ved at inkorporere modtagerens data eller ved at skrive hilsen xxx til sidst i mailen. 

 

Du skaber en langt dybere forbindelse med dine modtagere, hvis de kan læse og se, at det er et menneske, der kommunikerer med dem, frem for en ”marketing person” bag en computer.

 

Fortæl dine USP’er

Du bør altid fortælle dine læsere om dine stærkeste USP’er. Hvad er det, der gør din virksomhed, tilbud, produkt særligt og unikt? Det kan med fordel indgå som en fast del af dit nyhedsbrev. Det kan minde din modtagere om, hvad der gør dig til noget særligt i din branche.

USP= Unique Selling Propositions 

 

Analysere data

 

I dit system som du bruger til at sende email (fx. mailchimp) med kan du ofte aflæse åbningsrater, klikrater, afmeldinger og hvor i mailen dine modtagere klikkede. Brug de data til at analysere på, hvad der virkede, og hvad der ikke virkede i dine nyhedsbreve (direct mails).

 

Gør det nemt at afmelde

Betragt det som en del af gamet, og som at du nu ikke skal bruge energi på at kommunikere til en person, som alligevel ikke synes, du er interessant. 

 

Derfor skal du også gøre det nemt for dine modtagere at afmelde dit nyhedsbrev. Det betyder, at de altid skal kunne finde frem til en afmelding funktion, som virker. Altid!

 

Opret en tak for tilmeldings side

Dine brugere tilmelder sig dit nyhedsbrev i en formular og som standard, vil de herefter blive ført til en standard “Tak for din tilmelding” underside. 

 

Når du har opsat din “Tak for tilmelding”-side, bør du også oprette en “Tak for tilmeldingen”-trigger-mail. Dvs. et nyhedsbrev, der automatisk udsendes, når en person tilmelder sig din nyhedsbrev liste. Denne e-mail vil typisk være dit nyhedsbrev med den højeste åbningsrate. Så brug den til mere end bare at sige ”Tak for tilmeldingen”.

 

Brug den til at kommunikere dine vigtigste budskaber og historier. Det kunne eksempelvis være: ”Se hvad vi kan gøre for dig”, ”Læs vores store guide her” eller ”Her er en voucher på dit første køb”.Det er en oplagt mulighed for at få mere ud af den opmærksomhed og det engagement, brugeren allerede har vist overfor dig ved at tilmelde sig til dit nyhedsbrev.

Keep it simple

Simplicitet giver brugeren et bedre overblik. Husk derfor at begrænse dit indhold og din kommunikation til det som er vigtigst. Det samme gælder din e-mail skabelon. Gør den ikke for kompleks og uoverskuelig. De vigtigste mål i e-mails er:

 

  1. A) at få brugeren til at åbne e-mailen, 

 

  1. B) at få brugeren til at klikke ind på dit website