Send os en Email K@Danskfirmaprofil.dk

Ring til os 28256028

Åbent fra 10-16 Man-Fre

De 4 typer af brugere i innovation

Dansk Firmaprofil > Teorier > De 4 typer af brugere i innovation

Der findes fire typer af brugere, vi vil i dette blog opslag gennemgå de 4 forskellige typer af brugere som kan bruges når der skal udvikles et nyt produkt eller service.
Du sidder måske nu og tænker, hvorfor er det vigtigt, det gennemgår vi nedenunder.

 

Lead users

En lead user er en virksomhed eller person, som er i stand til at erkende behov meget tidligt, og som er i stand til at udvikle et nyt produkt eller service, som løser behovet og gavner dem selv økonomisk.

 

Lead users beskrives af Eric von Hippel som mennesker, der er kreative og nytænkende ildsjæle og de drives i mange tilfælde i højere grad af entusiasme og engagement end af ønsket om at tjene mange penge. For dem er processen med at finde nye løsninger, der lige præcist opfylder deres behov mange gange vigtigere end slutproduktet.

 

hvad kendetegner lead users?:

 

  • Lead users møder behov, som forventes at blive generelle i markedet, men møder dem måneder eller år før, at de bliver generelt erkendt hos en større gruppe i markedet.

 

  • Lead users er positioneret i markedet, så de vil få et væsentligt udbytte af at finde en løsning på disse behov.

 

Ved at være opmærksom på, og inddrage lead users i innovationsprocessen, vil virksomheder kunne identificere vigtige trends, der vil påvirke det fremtidige marked. Udfordringen kan være at finde ud af hvem, der er lead users

inden for et område.

 

Hvem skal man fx spørge, hvis man vil udvikle nye produkter til mobilhomes, eller nye

veganske produkter? I mange tilfælde vil man kunne finde communities på sociale medier, hvor brugere med samme interesse deler viden og erfaringer.

Eksperter 

 

Eksperter er meget kvalificerede personer, som besidder en specifik viden på et bestemt område, fx:

 

  • Ingeniører med en specifik viden om fx miljø eller energi 
  • Læger og sygeplejersker, som gennem deres arbejde har en specifik viden om en bestemt sygdom og behandling af sygdommen  
  • Kommunale embedsmænd, som har et indgående kendskab til og specifik viden om fx renovation, offentlig transport, byplanlægning, afholdelse af kommunevalg osv. 
  • Forskere, som er eksperter på deres forskningsområde, fx innovation  
  • Ejere af virksomheder, som er eksperter på nye forretningsområder fx reklamer på de sociale medier 

 

Avancerede brugere

 

Med avancerede brugere er der tale om brugere, som gennem arbejde og anvendelse har opnået et fyldestgørende og grundigt kendskab til et bestemt produkt, service eller arbejdsproces, som fx:

 

  • Superbruger til en virksomheds økonomistyringssystem  
  • Erfaren bruger af Facebook til at etablere og holde kontakt til et netværk 
  • Hjemmehjælper med mange års erfaring i pleje af døende patienter og brug af udstyr i forbindelse med pleje 
  • Professionel håndboldspiller med erfaring i brug af sportsudstyr inden for håndbold 
  • Ansat på en maskinstation, som er meget erfaren i at køre traktor med forskellige landbrugsmaskiner

 

Brugere 

 

Brugere er alle de personer, der bruger en bestemt innovation, fx et specifikt produkt. Man kan skelne mellem forskellige typer af brugere ud fra hvor hurtige de er til at tage nye innovationer til sig.

 

Hvilke brugere, der er relevante at inddrage, afhænger af problemstillingen og hvor langt i innovationsprocessen man er nået. Brugere kan findes ved at segmentere, dvs. opdele markedet i mindre grupper fx efter aldersgruppe,indtægt eller interesser. 

 

Man kan fx vælge brugere, der ikke kan finde ud af at bruge mobiltelefoner eller brugere der ønsker at lave gourmetmad, der er billigt. Hippels analyser viser, at inddragelse af lead users giver den største sandsynlighed for succesfuld innovation.

 

Det input, man kan få fra en almindelig bruger, vil ikke i samme grad være brugbart i en innovationsproces sammenlignet med input fra en af de tre andre typer af brugere. Forklaringen er, at de har en bedre viden end en tilfældigt valgt bruger.

 

Men en tilfældig bruger kan stadig give værdifuldt input på et område, man ikke kender noget til, eller et område, hvor man har brug for at få et hurtigt indblik i. Det er lettere at finde en bruger end en avanceret bruger, en ekspert eller en lead user.