Send os en Email K@Danskfirmaprofil.dk

Ring til os 28256028

Åbent fra 10-16 Man-Fre

AIDA modellen

Dansk Firmaprofil > Markedsføring > salgspsykologi > AIDA modellen

AIDA er en kommunikationsmodel, der anvendes særdeles ofte i reklameindustrien. Den kan dog også benyttes til andre ting, som for eksempel salgsbreve. Set på globalt basis er det en af de mest populære kommunikationsmodeller overhovedet, og de fleste reklamer er bygget op omkring den. Her går vi i dybden med AIDA modellen og giver dig alt den nødvendige information.

 

Attention, interest, desire, action

 

AIDA er en forkortelse for attention, interest, desire, action. På dansk vil det hedde opmærksomhed, interesse, ønske og handling. Det er grundstenene i modellen, og det er dem der bruges til udformning eller analyse af reklamer.

 

Den første del, attention (opmærksomhed), er den del der fanger øjet. Det kan både være tekst eller billede, og det kan sågar også være animation. Ofte vil denne del være placeret øverst i reklamen. Formålet er simpelthen bare at trække opmærksomhed til, og det kan i realiteten gøres på mange forskellige måder. Et godt slogan er for eksempel én måde at gøre det på.

 

Den næste del som er interest (interesse) har til formål at fastholde den opmærksomhed, der blev tiltrukket i begyndelsen. Det vil ofte være en uddybning, for eksempel med yderligere forklarende tekst. Mange reklamer vil fremhæve deres produkt her og komme med en form for salgstekst.

 

Efterfølgende har vi desire (ønske: kan også oversættes som begær). I denne del vil reklamen forsøge at få modtageren til at ønske, at han/hun var i besiddelse af produktet. De fleste reklamer vil benytte positive ord, der henvender sig til modtagerens følelser og behov. Forhåbentligt – fra virksomhedens synspunkt – er kunden nu blevet helt og aldeles overbevist om at han/hun ønsker produktet.

 

Den sidste del betragtes ofte som den mest simple. Det er action (handling). Interessen er allerede skabt, og nu er det tid til at handle. Denne del vil få modtageren til at handle, og det kan blandt andet ske ved at reklamen indeholder information om, hvor produktet/ydelsen kan købes.

 

Brug af AIDA modellen i praksis

 

Mange virksomheder benytter AIDA modellen, når de laver deres reklamer og salgsbreve. Den er nemlig rigtig effektiv, og hvis en virksomhed formår at inddrage alle fire dele, så vil reklamen også typisk være succesfuld.

 

Modellen virker nemlig naturlig og flydende – hvis man kan sige det sådan. Første skridt vil altid være at hente opmærksomheden, for derefter at uddybe og skabe interesse. Hvis det samtidig lykkes at give kunden et ønske om at eje produktet, så er missionen ofte fuldført, og det sidste punkt vil være en formalitet. Modellen går altid fra et skridt til det næste, og derfor er det en idéel måde at opbygge reklamer på.

 

AIDA kan altså være til god hjælp for erhvervsdrivende, der er på vej til at skabe reklamer og salgsbreve for første gang.

 

Det er desuden muligt at benytte AIDA modellen i salgstaler. Her bliver det lidt sværere, for som sælger har man altid brug for at være veltalende og karismatisk, og i et sådan tilfælde vil det hele være bygget op omkring ord alene. Men grundstenene med opmærksomhed-interesse-ønske-handling vil stadig fungere og være yderst relevante.

 

Brug af AIDA modellen til analyser

 

Det er ikke kun erhvervsdrivende og professionelle virksomheder, der kan udnytte modellen. Som studerende er den også god at være opmærksom på, og AIDA inddrages ofte hos uddannelsesinstitutionerne i Danmark.

 

Umiddelbart er det nemlig den bedste måde at analysere reklamer på. Og modellen tager opgaven ned i et niveau, hvor det bliver nemt at få et overblik. Det bliver muligt at se, hvad det egentlig er reklamen prøver på. Da de fleste reklamer er simple (simplicitet tiltrækker typisk flest kunder), vil hvert punkt i modellen forekomme ret tydeligt.

 

Der er altså ingen tvivl om, at AIDA modellen er en yderst relevant salgsmodel. Det er rart at kende til den – både som forbruger og som sælger – og modellen er et rigtigt godt sted at starte, hvis du vil lære mere om salgsmodeller og forretningsmetoder.